هنرهای ویدیوی | Video art

هر آنچه به دنیای هنرهای دیجیتالی تعلق دارد

هنرهای ویدیوی | Video art

هر آنچه به دنیای هنرهای دیجیتالی تعلق دارد

 چندرسانه ­ای -مولتی مدیا - هنرهای رایانه ای- هنرهای چند رسانه ای چیست؟ ویژه ی کنکوری ها

 

سلام خدمت کنکوری های عزیز و آرزوی موفقیت :)

 با  معرفی رشته چندرسانه ای در خدمتتون هستم. اون زمانی که من این رشته رو انتخاب کردم اطلاعات چندانی ازش نداشتم. این مطلب رو مینویسم  تا اونایی که میخوان این رشته رو انتخاب کنن ی اطلاعات کلی داشته باشن  تا بعداً نرن اونجا پشیمون بشن فکر انصراف بیوفتن یا شاید کسایی هم باشن که حسرت بخورن که چرا این رشته رو انتخاب نکردیم و....!

 

 من خودم فارغ التحصیل این رشته ام( کارشناسی چند رسانه ای) و  اسفند 93 از پایان نامه ام دفاع کردم و تمام.

 این مطلب برای اونایی نوشته شده که این روزا دغدغه انتخاب رشته و آینده شغلی و اینطور حرفا رو دارن و ی رشته ای دیدن تو دفترچه تحت عنوان کارشناسی چندرسانه ای حالا نمیدونن چیه اصلاً. البته ناگفته نماند که این مطلب  رو من 4 سال پیش زمانی که تازه وارد این رشته شده بودم تووی وبلاگم نوشته بودم(الان بهش دسترسی ندارم) که اگه الان تو اینترنت بگردین خیلی از سایت ها همونو کپی کردن  و دوباره بازنشر دادن بدون هیچ تغییری و ی سری مطالب از دیگر بچه های این رشته که برا خیلی وقت پیشه و نکته مهم هم این هست که اگه سوالی ازشون داشته باشین اغلب یا نمیتونن جواب بدن یا راهنمایی غلط میکنن!

 

یک تیزر معرفی از دانشکده هنرهای رایانه ای و امکانات و اهدافش  که از لینک زیر دانلود کنید و ببینید(7.7 مگابایت).

 

     * دانلود ویدیوی معرفی دانشکده هنرهای رایانه ای*

 

 

 خب 

اول همون  متنی رو که قبلا نوشته بودم با یک مقدار تغییر و بهینه سازی!! این جا میزارم بعد از دید ی فارغ التحصیل سعی میکنم تا جایی که بتونم راهنمایی تون کنم.  سعی کنید اگر متن رو قبلا جایی خوندین دوباره بخونید چون  نظرات و مشاهدات خودم رو هم  بهش اضافه کردم.

                                                                            

 

 

 


 
حالا  اون مطالب قدیمی که همه وب سایت ها از هم کپی کردن با بروز رسانی !
 

 تعریف چندرسانه ای  از ویکی پدیا:

استفاده از رسانه‌های مختلف، مانند صدا، عکس، ویدئو، انیمیشن، متن و... در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانه‌ای گویند، که در مقابل برنامه‌های صرفاً متنی به کار می‌رود. در چنین برنامه‌هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانه‌های تصویری یا صوتی قرار می‌گیرد.

 



این رشته در دانشکده ی هنرهای رایانه ای دانشگاه هنر تبریز با گرایش واقعیت مجازی در سال 1386 ایجاد شده  و از گروه ریاضی- فیزیک دانشجو میگیره. البته الان دیگه گرایش نداره و صرفاً با نام کارشناسی چندرسانه ای شناخته میشه و مصاحبه هم نداره. مصاحبه فقط در مقطع ارشد خواهد بود که آن هم اگر!!!! باشد در دفترچه سازمان سنجش بهش اشاره میشه



 از دانشکده هنر های رایانه ای:

دانشکده هنرهای رایانه‌ای در بهمن ماه سال 1386 با پذیرش 30 دانشجو(دختر ورودی بهمن - اینو بدونید که این دانشگاه تفکیک جنسیتی رو اجرا کرده و بر همین اساس، پسرها در مهر وارد دانشکده میشن و دختر ها در بهمن ) در رشته چند رسانه ای با گرایش واقعیت مجازی با بهره‌گیری از اعضای هیات علمی و متخصصین سراسر کشور ( خالی بندی های که همه دانشگاه ها مینویسن) و با تکیه بر امکانات و فناوری های نوین ، فعالیت خود را رسماً آغاز نمود .
در برنامه‌های آتی، پذیرش دانشجو در رشته های گرافیک رایانه ای(Computer graphics)،طراحی کاربر دوطرفه(Interface design) ‌ و فیلم و انیمیشن(Film and Animation) در دوره کارشناسی ( خب اینو که من 4 سال تو اونجا بودم اصلاً تو برنامه نیست شایدم باشه من ندونم!) و راه‌اندازی دوره‌ تحصیلات تکمیلی رشته چند‌رسانه‌ای (خب این  تصویب شده از طرف وزارت علوم در 3 گرایش؛ با عناوین: 1- هنرهای رایانه ای- تولید بازی های رایانه ای 2- هنرهای رایانه ای- هنرهای چندرسانه ای 3- هنرهای رایانه ای- طراحی شبیه ساز هوشمند رایانه ای| اگه مشکل خاصی پیش نیاید از سال آینده در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرند در ادامه میتونید سرفصل رشته ها از طریق لینکی که  تو بخش لینک ها قرار دادم ببینید.********* خب 2 تا از این رشته ها نهایی شده و امسال یعنی کنکور کارشناسی ارشد 95 که برگزار شده تووی دفترچه انتخاب رشته اومده و دانشجو می پذیره****) مورد توجه واهتمام دست‌اندرکاران در برنامه ریزی و ادامه فعالیت دانشکده هنر های رایانه ای دانشگاه می باشد.

 

 تصویر زیر مربوط به دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال 96 میباشد.


 

 

 تصویر زیر مربوط به دفترچه شماره یک آزمون کارشناسی ارشد سال 97 میباشد

کارشناسی چند‌رسانه‌ای یک برنامه بین رشته‌ای مبتنی بر فعالیت های  علمی و عملی دانشجویان می‌باشد که مهارت‌ها و علوم طراحی و تولید محصولات هنری چند‌رسانه‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانش آموختگان این برنامه  می توانند افرادی با مهارت های متعدد باشند که فهم بالایی از فرایندهای تکرار شونده بازسازی سیستم های چند‌رسانه‌ای را دارا می‌باشند . دروس این برنامه به طور کلی پوشش دهنده چهار جریان اصلی می‌باشد:

1-کسب مهارت های طراحی هنری (طراحی دستی و سنتی و طراحی به کمک رایانه  و ایده پردازی)

2-کسب مهارت های مربوط به طراحی رایانه ای( طراحی دوبعدی و سه بعدی)

3-ترکیب این مهارت ها در اجرای پروژه‌های عملی و کسب تجربیات عملی

4-اجرای پروژ‌ه‌های انتخابی با توجه به علایق دانشجویان( پایان نامه و پروژه های بعضی از دروس)

 

هدف از برنامه‌ریزی دوره کارشناسی چند‌رسانه‌ای، پرورش نیروهای خلاق فنی دانشجویان براساس بینش اسلامی و آگاهی‌های تخصصی و مهارت های آن ها در زمینه هنر چند‌رسانه‌ای رایانه محور می‌باشد.

 

   تعریف  علمی ساده ار چند رسانه ای:

چندرسانه‌ای در دهه ‌های اخیر به عنوان یک فناوری بین رشته‌ای در علوم مختلف از جمله آموزشی ، هنری و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی هر یک از اجزای متن، گرافیک، صدا، پویانمایی و ویدیو در چندرسانه‌ای نیازمند قابلیت ویژه‌ای است که فقط هنرمند چند‌رسانه‌ای می‌تواند آن را ایجاد نماید.

مالتی مدیا در لغت به معنای چند رسانه ای است یعنی ارتباط و انتقال موضوع ها و مفاهیم با استفاده از رسانه های متفاوت همچون گفتار، موسیقی، عکس، متن، انیمیشن محیط های تعاملی و رابط با کاربر و... و هر چیز که شما فکرش را بکنید.

محصولات مالتی مدیا یا چند رسانه ای به طور کلی به ۳ قسمت عمده تقسیم می شوند:   

آموزشی: در این نوع از ماللتی مدیا از تمام قابلیت ها برای تولید یک نرم افزار آموزشی استفاده میشود.و در فضایی جذاب و متنوع . در این گونه از نرم افزار ها سعی می شود مفاهیم آموزشی به صورت تعاملی به مخاطبان آموخته شود.

 تبلیغاتی: در ابتدا تبلیغات یا رساندن صدای خود به مخاطبان خاص را در نظر بگیرید لذا در همین راستا با بهره گیری از قابلیت های رایانه می توان از طرق مختلف از قبیل استفاده از عناصر دیداری و شنیداری از مانند : انیمیشن صوت و  عکس و ... به هدف مطلوب دست یافت.

 

کاربردی: نرم افزار های کاربردی از قبیل پخش کننده های صوتی و تصویری برای ساخته شدن دارای تعریف های استانداردی هستند.

 

 



لینک ها ی مرتبط

خب از این حرفا بگذریم؛ حالا یه نگاهی به سرفصل درس ها، برنامه ترم ها و لیست پروژه های نهایی که تا حالا کار شده( البته این لیست کامل نیست متاسفانه)  بندازین تا ببینین اصلا  خوشتون میاد از این درسا و فضا یا نه!

 >>> سرفصل کارشناسی چندرسانه ای و  ارشد ها<<<

 >>>برنامه هشت ترم <<<

در این جا هم میتونید تعدای از عناوین پایان نامه های کار شده توسط دانشجوها رو ببینید>>>>> دانلود لیست عناوین پایان نامه ها <<<<<

     **** نکته: پایان نامه این رشته 6 واحد  شامل 1 واحد نظری و 5 واحد عملی است-در بازنگری جدید تعداد واحدها به 3 واحد کاهش پیدا کرده


وب سایت  دو تا بچه های پر انرژی چند رسانه ای که تو زمینه های گرافیک دیجیتالی فعالیت میکنن>>>>> مکس باند<<<<<<

 

 



  حالا بررسی چند تا از درسا و چیزی که تووی دانشکده آموزش میدن:

اصل و رویکرد دانشکده اینه که نرم افزار رو تووی کلاسا آموزش نمیدن! البته بعضی اساتید نرم افزارها رو  به صورت مقدماتی تا متوسط آموزش میدن.

یاد گرفتن نرم افزار ها به عهده خودتونه. برخی از نرم افزارها هم تو کلاس های فوق برنامه ای که توسط انجمن علمی یا خود دانشجوها برگزار میشه آموزش داده میشن. من دیگه وقت صرف معرفی درس ها نمی کنم ؛ بچه های ورودی 91 تووی وبلاگشون بعضی از دروس رو معرفی کردن که  مطالبش بدک نیست میتونین ی سر بزنین!

زمانی که ما اونجا درس میخوندیم اساتید خوب کم پیدا میشدن  اساتید خیلی خوب هم پیدا میشدن ولی کم، این اواخر چون ارشدها تصویب شده چندتا هیئت علمی با مدرک دکتری جذب شدن که حتی توی خارج از کشور سابقه ی تدریس دارن. خیلی از دروس کتابی ندارن و مطابق سلیقه و صلاح دید استاد مربوطه ی چیزی مرتبط  با موضوعاتِ توی سر فصل تدریس میشه و یا برعهده دانشجو گذاشته میشه تا در زمینه های مختلف  تحقیق کنه و در اختیار کلاس بزاره و گاها سرفصل دروس هم عوض میشه حتی.

امکانات دانشکده هم  ای بدک نیست، که شامل سایت های کامپیوتر، کارگاه میز نور ( برای طراحی و مدلسازی) کارگاه واقیعت مجازی و کارگاه طراحی  و همچنین یک انستیتو بازی سازی و.... میشه ( تصاویری از محیط دانشکده رو تووی  ویدیوی که بالای صفحه قرار دادم میتونید ببینید).
 اگر از بچه های این رشته بپرسین که این رشته  یک رشته هنری هستش یا فنی( مهندسی) هرکسی نظر خاص خودش و تحلیل خودشو داره که بر میگرده به علایق و رویکردش به این رشته.  و نظر من هم در این مورد اینه که این رشته نه هنر صرف و نه  مهندسی صرف هستش بلکه تکنولوژی و صنعت در خدمتِ هنر هستش و اون چیزی که اهمیت داره بیشتر درک درست  از مفاهیم و  داشتن خلاقیت و ایده های نو و جدیده  و نه صرفاً کار اپراتوری کردن! برای موفقیت در رشته هم باید علاقمند به هنر و هم ریاضی و کار با رایانه باشید (در بازنگری که اخیراً  در سال 91در محتوای  بعضی از دروس شده سهم رایانه و مسائل فنی و کد نویسی بیشتر از قبل شده).

 اگر شما در طول تحصیلتون  مطالعه ی خوبی تووی زمینه های مختلف و همچنین پشتکار خوبی در یادگیری نرم افزارها داشته باشین به همراه کمی چاشنی خلاقیت میتونید آینده خوبی برا خودتون بسازید. ( توجه داشته باشین که همه این ها بالقوه هستش و بستگی به خودتون داره)
 
 از جمله زمینه های که شما می تونید توش موفق بشید( توجه داشته باشین که صرفاً با پاس کردن درسای دانشگاه در نهایت و پایان کار نباید از خودتون انتظار داشته باشین که تووی همه ی زمینه های زیر  تخصص داشته باشین در واقع این تازه شروع کار شماست):

طراحی و بهینه سازی وب سایت، برنامه نویسی رایانه ای (نرم افزار - بازی رایانه ای)، کانون های تبلیغاتی و فیلمسازی (مشاور تبلیغات،ساخت تیزر تبلیغاتی،تدوین و...)، طراح گرافیک متحرک( موشن گرافیک)، طراح چند‌رسانه ای، مولف چندرسانه ای، نویسنده و طراح استوری بورد، هنرمند دو و سه بعدی کار (دیجیتال پینت- مدلسازی کاراکتر و محیط و...)، طراح گرافیک رایانه‌ای، طراح پویانمایی (انیمیشن) و انیماتور، کارشناس تبلیغات، دستیار تولید، مدیر سیستمهای اطلاع رسانی، طراح سیستمهای عملکردی رایانه ای، طراح بازی رایانه ای و...
 اینها تنها چند نمونه از فعالیت هایی هستند که میتونید برای  آینده خودتون انتخاب کنید  و به سمت متخصص شدن در اون زمینه برید.

              

      "خب خبر خوب اینِ که سرفصل رشته توسط وزارت علوم  برای  بازنگری به دانشگاه تهران سپرده شده و تغییرات خیلی خوبی پیدا کرده و جامع تر و کاربردی تر شده  حالا اینکه تا چه حدی اجرایی میشه و یا امکانات دانشکده بروزرسانی میشه یا نه باید دید چون شروع اجرای سرفصل مصوب جدید  ترم جدید امسال یعنی مهر 96 اعلام شده" و شاید حتی شاهد این باشیم که دانشگاه های دیگر کشور هم این رشته رو اضافه کنن تووی برنامشون!

 


حالا چند  تا از  دروس  و  نرم افزار هایی  که  باهاشون در رشته کارشناسی چند رسانه ای سروکار خواهید داشت:
 
 
 ببینید طبیعتا با همه ی این نرم افزارها  به صورت حرفه ای سروکار نخواهید داشت در واقع نه فرصتش رو دارید و نه حتی توانایش رو و بعضیا رو باید صرفا درحدی  بدونید  که بتونید کارهاتون رو به خروجی مناسب برای ارائه در کلاس  یا پایان ترم برسونید. 
اگر میخواید بعداً تو کارتون به درد بخوره و بتونین باهاش کار کنین که خیلی باید وقت بزارید روشو تا بتونید مسلط بشید البته این برا همه ی این نرم افزار ا صدق نمیکنه و بعضیا شون کمتر وقت میگیرن!
 
نرم افزار های گرافیکی:
ادوب فتوشاپ- Adobe Photoshop
ادوب ایلاستریتور-Adobe illustrator
کورل دراو-Corel Draw
ادوب این دیزاین-  Adobe InDesign 
و.....
نرم افزار های مدل سازی، معماری و انیمشن سه بعدی:
تری دی اس مکس- 3DS Max
اسکچ آپ -SketchUp
مایا- Maya
سینما فوردی- Cinema4d
اتو کد- AutoCad
و.....
نرم افزارهای ویدیویی- صوتی و گرافیک متحرک:
ادوب افتر افکت -Adobe Aftereffects
ادوب پریمیر-Adobe Premiere
ادوب آودیشن-Adobe Audition
ادیوس-Edius
ادوب فلش- Adobe Flash Professional 
و....
 نرم افزار های بازی سازی:
موتور بازی سازی یونیتی یا یو دی کا
ادوب فلش
و....
 و یک سری دروس برنامه نویسی که عمدتاً توی ویژیال استدیو-Microsoft visual studio انجام میشه.

سی اس اس، اچ تی ام ال، سی شارپ، سی پلاس پلاس، جاوا اسکریپت و هوش مصنوعی برای بازی رایانه ای هم از مقدماتی  تا متوسط در برنامه هست.

دروس مرتبط با تاریخ هنر، تاریج چند رسانه ای، مدیریت چند رسانه ای و......
دروس مرتبط با طراحی ( سنتی، به کمک رایانه) و مدلسازی
 
البته همون طور که گفتم بعی از این نرم افزارها تووی کلاس آموزش داده میشن اونم نه به صورت کامل و بقیه رو در صورت نیاز خودتون باید یاد بگیرید.
تقسیم بندی کلی دروس  و واحدهای درسی کارشناسی چندرسانه ای:
 
برای آشنایی کامل با محتوای دروس کارشناسی چندرسانه ای سرفصل رشته را از لینک بالای صفحه دانلود  و مطالعه کنید.
 
درس­ های پایه :
   آشنایی با زبان تصویر(1و2)، مقدمات طراحی(1و2)، آشنایی با هنر در تاریخ(1و2و3)"  تاریخ هنر از پارینه سنگی تا مسیحیت"، آشنایی با هنرهای معاصر، هنر و تمدن اسلامی، هندسه(1و2)، ریاضیات، آمار، مبانی رایانه­­ ای و چند رسانه­­ ای، عکاسی دیجیتالی.
دروس اصلی:
    گرافیک رایانه­­ ای(1و2و3)" ایجاد تصاویر  و فضاهای رایانه ای به کمک کد نویسی"، ارتباط متقابل انسان و رایانه، چندرسانه­­ ای و اسکریپت، نویسندگی برای پویانمایی، تاریخ چندرسانه­­ ای، تجهیزات چندرسانه ­ای ، تجزیه و تحلیل هنرهای رایانه­­ ای، زبان خارجی تخصصی.
دروس تخصصی:
    مدل­ سازی مقدماتی رایانه­­ ای، شبیه سازی و متحرک سازی رایانه­­ ای(1و2)، مبانی صدا ونور دیجیتالی(1و2)، طراحی واقعیت مجازی(1و2و3و4)، پروژه نهایی.
 
درس ها و واحد هایی که به شخصه برای من جالب بودند:
عکاسی دیجیتالی
نویسندگی برای پویانمایی
گرافیک رایانه ای 1  ( تایپوگرافی و کار با نوشته ها " فتوشاپ، کورل، ایلاستریتور")
واقعیت مجازی 1 (شبیه سازی محیط های معماری" اسکچ آپ")
 شبیه سازی و متحرک سازی رایانه ای 1 و 2 ( انیمیشن دو بعدی" افتر افکت" و سه بعدی" مایا")
 


چند نمونه از کارهایی که توسط دانشجوها انجام شده
 
برای مشاهده روی لینک ها کلیک کنید!
  مشاهده پایان نامه خودم  و  بخشی از پایان نامه یکی دیگر از دوستان  
 
 
 
 
 
 
شبیه سازی و متحرک سازی رایانه ای 2 -  نمونه اول
 
 

دریافت
مدت زمان: 15 ثانیه 
 
شبیه سازی و متحرک سازی رایانه ای2 - نمونه دوم
 

دریافت
مدت زمان: 9 ثانیه 
 
 نمونه تمرینی کلاسی شبیه سازی و متحرک سازی رایانه ای
 
 

دریافت
مدت زمان: 4 ثانیه 
 

 



 توصیه ها

در نهایت موفقیت  تو این رشته  و آینده به خودتون بستگی داره که  به چه چیزی علاقه دارین؛ برید دنبال همون! و خیلی مهمه که بدونید که در چه زمینه ای استعداد دارین تا مدام از این شاخه به اون شاخه نپرید که هم باعث هدر رفتن وقت میشه و هم  بی انگیزگی نسبت به ادامه درس و دانشگاه میاره!  کلاسای درس دانشگاه چیز زیادی بهتون یاد نمیده اینو فراموش نکنید--این چیزی بود که خیلی ها(از جمله ترم بالایی ها) به ما گفتن و ما هم به عینه دیدیم؛ من هم به شما می گم  تا وقتی رفتین و واقعیت ها رو دیدید توو ذوقتون نخوره-- فکر نکنین صرفاً با گذروندن درسای دانشگاه صاحب مهارتی میشید و آماده ورود به بازار کار هستید؛ نه اصلاً از این خبرا نیست. با پاس کردن درسا فقط ی مدرک گیرتون میاد، همین.
اگر شما علاقمند باشید دانشگاه و بعضی اساتید دلسوز بهتون مسیر رو نشون میدن و راهنماییتون میکنن. ودر نهایت نباید انتظار داشته باشید که بعد از فارغ التحصیلی یه میز بهتون بدن و سرماه حقوقتون رو بگیرید!

 

 
 
                                                                                        موفق باشید.
دیگر به کامنتها در اینجا چه به صورت عمومی و یا خصوصی پاسخ داده نمیشود. برای ارتباط با من به ای دی تلگرام  یا اینستاگرامم میتونید پیام بدید.
smnh91@
 

نظرات  (۳۵)

با سلام و وقت بخیر
یک سوال ارشد این دانشگاه تبریزم تفکیک جنستی داره!؟
سلام مرسی ازینکه تجربتونو در اختیارمون گذاشتید :)
من خیلی این رشته رو دوس دارم ولی اینکه تفکیک جنسیتی داره یعنی چی میشه کامل توضیح بدید :( ینی امکان نداره باهم باشن
ینی چی :(((((
و اینکه آیا خوابگاه در دانشگاه هنر ها دارند یا نه!
مرسی
پاسخ:
سلام وقت بخیر
فقط دانشگاه هنر اسلامی تفکیک جنسیتی داره یعنی کلاس های آقایون و خانوما جداگانه برگزار میشه البته الان که کرونا هست همشون مجازیه
نکته دیگه اینه که چند دانشگاه دیگه هم این رشته رو آوردن و اونها احتمالا اینجوری نباشن
خوابگاه رو باید  توضیحات انتهای دفترچه  که هر دانشگاه شرایطش رو توضیح داده اطلاع کسب کنید یا با دانشگاه تماس بگیرین
موفق باشین
سلام من کارشناسی کامپیوتر میخونم
میخواستم بدونم برای ارشد میتونم مولتی مدیا رو ادامه بدم؟
پاسخ:
سلام
بله برای مقطع ارشد در کنکور هنر شرکت کنید
https://mastertest.ir/1391/07/%D8%B3%D8%B1%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%B6%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF/
من تصادفی از اینجا سردرآوردم. حیفم آمد از خلوص و حوصله شما در پاسخگویی و دقت شما تشکر نکنم. آرزوی تندرستی و موفقیت دارم برایتان.
پاسخ:
سلام وقت بخیر
متشکرم🙏
پیروز و سربلند باشید
من کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات تموم کردم .برای ارشد هنر رایانه سیستم چند رسانه ای گزینه ی مناسبی میتونه باشه؟من بیشتر میخواستم منعطف بشم به سمت طراحی و هنر ولی باز میبینم بیشتر گرایش داره رو برنامه نویسی اینا متاسفانه
پاسخ:
سلام وقت بخیر
گرایش های دیگر ارشد همین رشته  رو بررسی کنید.
سلام میخواستم ببینم دانشگاه آزاد هم این رشته رو داره ؟
سلام من دیپلم کامپیوتر چندرسانه ای دارم والان ترم 3 کاردانی نرم افزار هستم آیا میتونم در مقطع کارشناسی رشته چندرسا نه ای رو بخونم
پاسخ:
سلام وقت بخیر
 پذیرش دوره لیسانس این رشته از طریق کنکور سراسری رشته ریاضی فیزیک صورت میگیره.
با سلام
ممنون از توضیحاتتون
آیا عیر از نبریز سهر دیگه ای این رسته را داره؟(مثلا تهران)
۲۹ دی ۹۷ ، ۰۰:۲۰ رزا جلیلی
سلام ببخشید کدوم دانشگاه ها این رشته رو دارن؟
سلام خسته نباشید.
من امسال از این رشته قبول شدم و هنوز واردش نشدم.
میخواستم بپرسم اگه میتونید درمورد این رشته و امکانات دانشگاه توضیح بیشتری بدین.
و همچنین میتونین سایت یا لینکی رو به من معرفی کنین که بتونم کتاب هاش رو دانلود کنم یا بخونم؟
ممنون از مطالب خوبتون
پاسخ:
سلام
 با توجه به این که مدتی از فارغ التحصیلی من میگذره در مورد منابع درسی و کتاب هایی که در حال حاضر در این دانشکده تدریس و مورد استفاده قرار میگیره اطلاع دقیقی ندارم 
شما میتونید از منابع پیشنهادی که در سرفصل رشته در انتهای  برنامه پیشنهادی هر درس اومده برای آشنایی بیشتر با رشته استفاده کنید ، توجه داشته باشید که این ها منابع پیشنهادی هستن و ممکنه که  اساتید در کلاس ها بر اساس صلاح دید خودشون منبع دیگری معرفی و تدریس کنند سرفصل رو میتونید از سایت دانشکده دانلود کنید لینکش هم تووی مطلب هست.
یکم نا امیدانه در مورد این رشته حرف نزدین شما؟به نظر من رشته خوبیه جای رشد زیادی داره حتی برنامه نویسیو در حدی یاد میدن که برابری میکنه با بچه های شریف استاداشم خوبن
پاسخ:
سلام 
نه با شما موافق نیستم  سعی کردم تا  نوشته های من تا جایی که امکان داره واقع گرایانه باشه
البته این نکته رو در نظر بگیرید که من اسفند ۹۳ فارغ التحصیل شدم؛  اون موقع مقطع ارشد راه اندازی نشده بود و حتی سر فصل رشته کارشناسی هم در مرحله آزمون و خطا قرار داشت و همچنین تعدادی از دانشجوها بدون شناخت وارد این رشته میشدند و نمتونستد ارتباط برقرار کنن و صرفا کلاس ها رو میگذروندند!  سرفصل نوشته شده چندان مناسب نبود وآنچه هم که تدریس میشد گاهٱ صرفا مطابق سلیقه یا سطح علمی کلی کلاس و استاد در نظر گرفته برای اون درس تدریس و ارائه میشده  و در نتیجه سطح  بعضی دروس و کلاس ها پاییتن تر از انتظار اونهایی بود که با علاقه و شناخت رشته رو انتخاب کرده بودند و.... البته ما تلاش زیادی کردیم تا سرفصل رشته چندین مرحله تغیرر پیدا کرد اونم با طرح ها و نظرات خودمون و همکاری مسئولین دانشگاه و دانشکده  تا رسیده به این سرفصل جدید که به نظر من اگر درست اجرا بشه   همون  مولتی مدیای مورد انتظار  ماس هستش که براش تلاش کردیم و در سطح عموم دانشگاه های دیگر کشورهاست
 سال گذشته یک بار به دانشکده سر زدم و تفاوت هایی با قبل پیدا کرده  و میشه گفت راهشو داره پیدا میکنه امیدوارم تغییرات مثبت همچنان ادامه داشته باشه..
چقدر امکان داره همزمان تحصیل در مقطع کارشناسی بیرونم مشغول به کار شیم؟
پاسخ:
اگر خوب تلاش کنید به راحتی از ترم سه، چهار به بعد میتونید کار هم کنید بیرون
اگه دانش اموز تاپی باشی تو کارشناسی و کارشناسی ارشد چقدر امکانش هست خود دانشگاه واسه دکتری بفرستت خارج و یابورسیه بگیری؟
پاسخ:
امکان بورسیه هست قبلا شده، دلیلی نداره در آینده نشه ولی برای خارج از کشور ی سری محدویت ها  وجود داره
باسلام
شما گفتین کلاسا یه روز درمیون برگزار میشه؛ خب اینجوری برای گذروندن مقطع کارشناسی نباید بیشتر از چهار سال درس بخونیم؟؟
درمورد خوابگاه دانشگاه یک ویدئو در آپارات دیدم که اصن تعریفی نداشت، بخش امور دانشجویی هم این روزا تعطیلن و نمیشه سوالارو پرسید
راه دیگه ای برای سوال درمورد خدابگاها نیست؟
با تشکر
پاسخ:
سلام
بله کلاس ها به صورت زوج یا فرد و بعضا شاید یک روز تداخل در طول هفته توزیع میشه و ممکنه دو روز در هفته از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر  به صورت مداوم کلاس داشته باشید. اگر همه درس ها رو پاس کنید حتی هفت ترمه هم میتونید تموم کنید البته برای دخترا اگر هفت ترمه هم تموم کنید با توجه به ترم بهمنی بودنتون ۴ سال طول میکشه تقریبا.
 از ویدیو آپارات اطلاعی ندارم  من هم مثل شما اطلاع دقیقی از وضعیت خوابگاه ها ندارم متاسفانه
سلام ممنون بابت مطالب عالیتون فقط یه سوال واسم پیش اومد اینکه این رشته رو درسطح دکتری نمیشه ادامه داد؟و دکتری نداره؟
پاسخ:
سلام بله متاسفانه داخل کشور  مقطع دکترای این رشته رو نداریم.

سلام، اینکه این دانشگاه تفکیک جنسیتی رو اجرا کرده یعنی چی؟! و اینکه دانشجویی بوده که از این دانشگاه بورس شده باشه؟
پاسخ:
سلام
در مقطع کارشناسی کلاس ها مختلط نیست یعنی پسرها از مهر وارد دانشگاه میشن و دخترها از بهمن و همیشه پسرهای وردی مثلا ۹۷ ی ترم از دخترهای ورودی۹۷ جلو هستند و همچنین کلاس ها در روزهای هفته  به صورت زوج و فرد هست مثلا روزهای فرد کلاس های دانشکده  برای ترم ها مختلف دخترهاست
در گذشته بورس شدن اخیرٱ رو خبر ندارم
سلام با کنکور هنر هم میشه قبول شد در این رشته یا نه ؟
پاسخ:
خیر
سلام خسته نباشید
من کارشناسی گرافیک خوندم و میخوام ارشد رو رشته طراحی شبیه ساز هوشمند بخونم ولی چون با خیلی از درساش اشنا نیستم نمیدونم که کار درستی هست که من اینکارو بکنم یا نه؟
پاسخ:
سلام
کارشناسی ارشد شبیه ساز هوشمند مباحث سطح بالای ریاضی و برنامه نویسی پیشرفته داره و همچنین مستلزم آشنایی متوسط با موتور های بازی سازی و نرم افزارهای سه بعدی هستش اگر فکر میکنین متونید از پسش بربیاد انتخاب کنید.
سلام دوستان عزیز
یک بار در بخش نظرات نوشتم که عزیزانی که نظر خصوصی مینویسن پاسخ به ایمیلشون ارسال میشه لازمه این کار هم اینه که شما ایمیلتون رو حتما بنویسید و در مرحله بعد درست بنویسید.

برای ارتباط با من به ای دی تلگرام م میتونید پیام بدید.
https://t.me/smnh91
۱۰ آذر ۹۶ ، ۰۷:۵۸ هنرهای رایانه ای رشته تولید بازی های رایانه ای کارشناسی ارشد
باسلام. وقت بخیر.اطلاعاتی در خصوص رشته هنرهای رایانه ای گرایش تولید بازی های رایانه ای کارشناسی ارشد می خواهم. رشته کارشناسی من مهندسی کامپیوتر بود اما برای ارشد به این رشته علاقمند هستم. در هر سایت و انتشاراتی که جستجو کردم هیچ کتاب و تستی در رابطه با این رشته پیدا نکردم.حتی در دفترچه آزمون ارشد هنرهای تصویری و طراحی سال 96 اسمی از این رشته در میان آزمونها نبود. آیا این رشته در دانشگاه تبریز هنوز دانشجو میپذیرد؟ خواهشمندم اطلاعاتی در خصوص این رشته قرار بدهید. با سپاس فراوان
پاسخ:
سلام
پذیرش دانشجو در این رشته تا کنون از طریق گروه هنرهای تصویری و طراحی 1358 انجام میشده و تغییری نکرده منابع و ضرایب رو در دفترچه شماره یک میتونید پیدا کنید( پذیرش از طریق زیرگروه یک - انیمیشن- انجام میشه)
البته هیچ کتاب فارسی مشخص یا تستی فعلا وجود نداره

http://www6.sanjesh.org/download/arshad96/register/ARSHAD-1-1396(Eslahat).pdf     در صفحه 38 میتونید پیداش کنید


 در دفترچه سال 97 تغییراتی انجام شده و  هنر های رایانه ای در زیرگروه 7 با دو گرایش قرار گرفته
http://www6.sanjesh.org/download/rgarshad97/rgarshad97.pdf در صفحه 37 میتونید پیداش کنید.

سلام بابت مطالب ممنون. عالی بود خیلی ممنون
مصاحبه ی این رشته رو برداشتن یا هنوزم باید از خان مصاحبه رد شد؟؟
پاسخ:
در مقطع کارشناسی مصاحبه نداره.
سلام خسته نباشین مطالبتون واقعا به درد بخور بود
دیوانه وار عاشق رشته ی مولتی مدیام و همزمان با کنکورم مشغول مطالعه ی دروس این رشتم و سرفصل هایی که گذاشتین واقعا به دردم خورد ممنونم ازتون
فقط یک سوال:در ارشد همین رشته شاخه ی طراحی شبیه ساز هوشمند همون هوش مصنوعیه؟یا رشته های جدان؟؟
پاسخ:
سلام
بیشتر محتواش وابسته به هوش مصنوعی و مباحث سطح بالای برنامه نویسی هست. بله با رشته ای به نام هوش مصنوعی تفاوت داره البته ممکنه  که سرفصل و محتوای دروس مقداری تغییرات داشته باشه، با توجه به این که سرفصل جدید کارشناسی از سال تحصیلی جدید تدریس میشه به زودی شاید محتوای ارشدها هم تا حدودی بروزرسانی بشه.
سلام من دخترم امسال کنکور داده از مطالب شما استفاده کردم ممنون که اینقدر با حوصله توضیح دادین آفرین که اینقدر به دیگران اهمیت میدهید . موفق باشی عزیزم
پاسخ:
سلام؛ خواهش میکنم سلامت باشید. آرزوی موفقیت
سلام. من دیپلم ریاضی دارم و کنکور ریاضی هم دادم. تازه با این رشته آشنا شدم و شدیدا بهش علاقمند شدم. ولی فعالیتی نداشتم تا الان. به نظرتون میتونم این رشته رو انتخاب کنم؟
پاسخ:
سلام اگر علاقه دارید بله حتما جز گزینه هاتون قرار بدید.
ممنون از اطلاعاتتون
دوستانی که نظر خصوصی میفرستن پاسخ به ایمیلشون ارسال میشه
برای ارتباط با من به ای دی تلگرامم پیام بدید
https://telegram.me/smnh91
سلام
برای قبولی تو این رشته در کنکور چه رتبه ای رو باید بیاریم؟
سلام... می خواستم بدونم اینده ی شغلی خوبی داره؟؟؟برام خیلی مهمه که شاغل باشم وهمین طورخوابگاهش؟؟؟من نمی خوام هزینه زیادی برای خانوادم داشته باشم... ممنون می شم زودتر پاسخگو باشین
پاسخ:
سلام
کسی که این رشته رو میخونه و البته مهارت کسب میکنه که مهمترین بخششس هم هست دستش برای  امتخاب شغل دلخواه بازتره
البته هنوز هیچ سازمان وارگان دولتی تووی استخدامی  هاش این رشته رو نیاورده

توضحیات دفترچه رو در مورد خوابگاه بخونید نمیدونم در حال حاضر خوابگاه دولتی در اختیار دانشجو ها قرار مبگیره یا نه ولی چند خوابگاه های خودگردان چند نظارت دانشگاه هستش. 

خیلی ممنون از پاسخگویی تون
و سوال آخر..
اگه یکی به کامپیوتر و گرافیک و عکاسی خیلی علاقه داشته باشه و هدفش این باشه که بعضی موضوعات رو مثلا از نظر فرهنگی منتقل کنه و آموزش بده،این رشته انتخاب درستیه و اونو به هدفش میرسونه؟؟
پاسخ:
  به احتمال  زیاد همینطوره!
سلامی دوباره بعد فارغ التحصیل شدن د این رشته میشه در خونه فعالیت کرد یا باید مثلا در شرکتی مشغول به کار شد؟؟
با تشکر
پاسخ:
سلام بله هر دوش امکان پذیر با توجه به قابلیت های که البته در خودتون افزایش میدید .  با توجه به
گرایشی که انتخاب میکنید میتونید به صورت فریلنس هم فعالیت کنید.

رشته فناوری اطلاعات گرایش سیستم های چند رسانه ای چه فرقی با رشته کارشناسی چند رسانه ای داره ؟
پاسخ:
تا جایی که من میدونم رشته ارشدی که فرمودید بیشتر به موارد فنی و کد نوبس مثل هوش مصنوعی و انالیز تصاویر و داده ها و پایگاه داده و اینطور مسایل تمرکز داره.

سلام
اگه یکی تو بهترین مدارس راهنمایی و دبیرستان درس خونه باشه و بخواد بره سال سوم دبیرستان ولی با دیدن این رشته تصمیم بگیره بیاد ریاضی و در رشته ی ریاضی فقط همین رشته رو دوست داشته باشه.
کار درستی انجام میده؟
پاسخ:
سلام 
احساسی با موضوع برخورد نکنید
ممکنه که انتخاب کنید این رشته رو و بعدش با تصوراتت تفاوت زیادی داشته باشه و بعدش ‌پشیمین بشید
بیشتر فکر کنید وبا دیگران هم مشورت کنید.
دست شما درد نکنه
ولی من تازه دیپلم میگیرم باید کاردانی بخونم و کارشناسی که لیسانسه من فعلا باید فوق دیپلم یا همون کاردانی را بخونم بعد برم کارشناسی. و اینکه نمیدونم واقعا پیوسته و نا پیوسته اش چیه به حقیقت ینی چی؟ و اینکه یه تصمیمات دیگری گرفتم سروش تهران جلوه های ویژه درس میداد ولی همون مشکلات خوابگاه و هزینه و اینا... حالا میگم هر دانشگاهی برام مهم نیست سراسری باشه یا علمی کاربردی فقط پیش نیازش هم خوانی داشته باشه و از شهر خودمون نزدیک باشه و خوابگاه... حالا ممنون میشم این سوال بنده حقیر را جواب بدین: فقط نگرش به مولتی مدیا نه به کل رشته های موجود در کشور بگین که چه رشته هایی میتونم بخونم که در کاردانی اش آموزش افترافکت و فتوشاپ و مایا و تری دی مکس و پریمر و... بدن؟ چه رشته ای این نرم افزار ها رو تدریس میدن؟
محض اطلاعات عمومی خودتون: من دیپلم تصویر سازی میگیرم ان شاءالله و تا حالا ویژوال بیسیک و فتوشاپ و کرل دراو و ایلوستریتور که داشته تا حالا. ممنون میشم واقعا این سوال ها رو برام جواب بدین
پاسخ:
سلام ببینید شما دیپلم فنی میگیرید و این که چه نرم افزار هایی بلدید برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه اصلا مهم نیست. فقط و فقط نوع مدرک دپیلمتون مهم!
 دورهی کارشناسی پیوسته یعنی شما لیسانس رو ی ضرب میگیرد ولی کارشناسی ناپیوسته یعنی اول شما باید کاردانی رو بگیرید دوباره تو آزمون شرکت کنید برای کارشناسی ناپیوسته
 یعنی 2 سال + 2 سال که میشه همون 4 سال کارشناسی
بهترین راه برای شما شرکت در آزمون دانشگاه علمی کاربردی هستش چون میتونین در رشته های غیر مرتبط هم شرکت کنید!( رشته های مثل انیمیشن، بازی های رایانه ای و تدوین، فیامسازی و.....) در ضمن هیچ جا رو نمی تونید تو ایران پیدا کنید که همه این نرم افزار ها رو باهم بهتون آموزش بدن!
 تقریبا در هیچ رشته دانشگاهی تو ایران این نرم افزار های گه گفتین آموزش داده نمیشه حتی توی اون علمی کاربردی هم تا حدود زیادی به عهده خودتون هست
دلیل این امر هم اینه که کسی که به عنوان استاد توی دانشگاه تدریس میکنه خودش باید مدرک دانشگاهی عالی تو اون رشته داشته باشه- حداقل فوق لیسانس- که عمدتآً یا کسی نیست یا هم اگر کسی باشه اینجوریه که یا خودش تمایلی به تلف کردن وقتش تو دانشگاه ها نداره و یا که دانشگاه ها به دلایل متعدد سنگ جلو پاشون میندازن و اونا هم بی خیال میشن و عطای این کار رو به لقاش میبخشن!
جز  2، 3 رشته خاص که اون ها هم باید  مدرک دیپلم نظری و سال چهارم داشته باشین و اون هم ریاضی فیزیک و تو کنکور سراسری توی کنکور ریای فیزیک شرکت کنید؛ رشته ی دانشگاهی مرتبطی با جلوه های ویژه و این نرم افزار ها که گفتید نیست!!

یکی از رشته های تا حدودی مرتبط رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی هستش که توی دانشگاه صدا و سیما و دانشکده هنر دانشگاه دامغان ارائه میشه!
 و این دانشگاه ها هم
1- دانشگاه صداو سیما
2- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
3- دانشکده هنر دانشگاه دامغان
4- دانشگاه هنر که از رشته هنر دانشجو میگیره


 اگر رشته جدیدی هم باشه تو دانشگاه آزاد و یا دانشگاه های دیگه من اطلاع ندارم!

و در نهایت اگر میخواید اینجور چیزا رو یاد بگیرد باید خودتون تلاش( اینترنت و نرم افزار های اموزش- وب سایت ویدیو افکت که لینکشو از  بخش لینک های سایت میتونید پدا کنید و.....) کنید و یا به یکی از آموزش گاه های آزاد مثل مدرسه اینورس یا مجتمع فنی تهران و.... مراجعه کنید.

بهترین راهکار برای شما مطالع و تحقیق در مورد دانشگاه های علمی کاربردی مثل دانشگاه علم و فرهنگ هستش موفق باشید!



من دیوانه وار عاشق هنر جلوه های ویژه ام و فکر میکنم برا دانشگاه اونجا میتونم به آرزو هام برسم درسته؟
من متاسفانه به دلیل کمبود امکانات در شهرم در کامپیوتر رشته تصویرسازی رو خوندم که ویژوال بیسیک و کرل دراو و ایلوستریتور و فتوشاپ داشت برای دانشگاه میتونم تغییر رشته به چند رسانه ای بدم؟ و اگه بدم درس های دوم و سوم را دوباره باید بخونم؟
و اینکه چون ما تو یه شهر دیگه هستیم میخوام بدونم که ایا این دانشگاه خوابگاه داره؟ یا اینکه نه نداره؟
این پنج سوال را جواب بدین ممنون میشم...
پاسخ:
سلام
وقت به خیر
برای پذیرش در این رشته باید در آزمون سراسری در گروه ریاضی فیزیک شرکت کنید
در واقع باید دیپلم نظری داشته باشید!

باتغییر رشته خیلی سخت موافقت میشه!
واگر هم بشه بعد دو ترم هست( باید در پیان ترم اول درخواست بدی)- البته این تا جایی که من اطلاع دارم!
ممکنه بعضی واحد هاتون تطبیق بخوره ولی خیلی احتمالش کمه!0 این در موارد قوانین وزارت علومِ قوانین آموزش پرورش رو اطلاعی ندارم میتونید از کارشناس امور متوسطه اداره آموزش و پرورش شهرتون پیگیر بشید)

این رشته در مقطع کارشناسی واحد ویژه ای برای جلوه های ویژه بصری VFX-SFX نداره! اما در مقطع ارشد  چند واحد در برنامه هست!
رویکرد فعلی دانشکده در مقطع کارشناسی توانایی تولید بازی های رایانه ای طراحی و اجرای وب وهمینطور گرافیک و تا حدودی انیمیشن هست! 
و دانشجوها تنها از بستر و امکانات دانشکده در جهت علایق خودشون استفاده میکنند! شما ااون فابل پایان نامه من رو ببیند به جرات میگم که دانشگاه کمتر از 15% اون کارا رو به من یاد داده و همه اون رو هم من تنها انجام ندادم کار چند نفره!
نه شما هیچ وقت به صورت رویایی به هیچ چیز نگاه نکنید- در این دانشکده اصلا استاد  هیئت علمی مختص جلوه های ویژه نداریم البته تا اون موقعی که من بودم و در مقطع کارشناسی! چرا افرادی هستن ولی به صورت مدعو میان و واحد های دیگه رو تدریس میکنن!
شما قبل از هر کاری با دانشکده تماس بگیرید! و حتی الامکان با این اساتید صحبت کنید( صمد روحی، دکتر سخاوت، مرتضی تیموری و دکتر نیک نیا)
در مورد خوابگاه هم نه دانشگاه خوابگاه دولتی نداره! و میتونید از خوابگاه های خود گردان استفاده کنید- در مورد هزینه هاشم با قسمت  امور دانشجویی دانشگاه تماس بگیرید!
                                                                                                                                                                                   موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی